صفحه اصلی > کتاب‌ها > اندیشمندان تعلیم و تربیت اسلامی > حجه الاسلام و المسلمین دکتر عباسعلی شاملی 
الإمام الباقر (عليه السلام) : إنّ أحَبَّ المؤمنينَ إلَى اللهِ تَعالى أسألُهُم. امام باقر (عليه السلام) : محبوب ترين مؤمنان نزد خداى تعالى كسى است كه بيشتر درخواست كند. (مكارم الأخلاق : 2 / 97 / 2275)
حجه الاسلام و المسلمین دکتر عباسعلی شاملی

با بيوگرافي علمي- تحصيلي دكتر عباسعلي شاملي بیشتر آشنا شویم

 

زندگینامه علمی

دكتر عباسعلي شاملي در تاريخ 3/7/1339 و در ديار دانش، حكمت و عرفان، در شهرضاي اصفهانپا به اين کره ي خاکي نهاد .ایشان هم اكنون از اعضاي هيئت علمي مؤسسه ي آموزشي و پژوهشي امام خميني (قدس سرّه الشريف) در گروه علوم تربيتي و جانشين مدير اين گروه مي باشد. در سال تحصيلي 56-1355 وارد حوزه ي علميه ي شهرضا (مدرسه ي علميه ي صاحب الزمان ‹عج›)  و سپس (پس از حدود يك سال) وارد حوزه ي علميه ي قم (مدرسه ي منتظريه يا حقاني و مدرسه ي رسالت) شد.تا سال 1371 در حوزه  علميه ي قم به تحصيل اشتغال داشت. طي اين مدت موفق شد مقدمات، سطح مقدماتي، سطح عالي و هفت سال از درس خارج فقه و اصول حوزه را در اين مهد دانش و اجتهاد پشت سر گذارد.

سطح عالي را به طور آزاد در حوزه علميه ي قم گذرانده و در آن برهه از محضر اساتيد گرانقدر حضرات آيات عظام اعتمادي (كتاب رسائل در اصول)، ستوده(كتاب مكاسب محرّمه و بيع)، پاياني (مكاسب بيع و خيارات)، اشتهاردي (لمعه و مكاسب محرمه)، مسعودي (لمعتين)، فاضل لنكراني (دو جلد كفايه در اصول)، استادي (علم الحديث و درايه، حلقات اول و دوم اصول الفقه شهيد صدر ره)، سيد علي حائري (حلقات سوم اصول الفقهشهيد صدر ره) بهره بردند.

در طول درس هاي خارج فقه و اصول از محضر اساتيد و آيات عظام سيد محمود هاشمي شاهرودي (6 سال)، سيد كاظم حائري (2 سال)، مكارم شيرازي (2 سال)، ميرزا جواد تبريزي (2 سال)، سبحاني (1 سال) و مظاهري اصفهاني و وحيد خراساني (شش ماه) بهره جست.

همزمان با دروس حوزه از سال 1358 در برنامه ي ويژه ي آموزشي مؤسسه ي در راه حق كه با نظارت اساتيد و آيات عظام مصباح يزدي، خرازي و مظاهري اصفهاني به هدف تربيت طلاب و فضلاي حوزه علميه ي قم در راستاي پاسخگويي به نيازهاي نوين انقلاب و دنياي اسلام راه اندازي شده بود، به تحصيل اشتغال داشتند. طي اين دوران كه تا سال 1370 به طول انجاميد،  دومعادل  ليسانس فقه و حقوق اسلامي و مطالعات اسلامي را به ترتيب در سال هاي 1362 و 1370 از مؤسسه ي در راه حق و مركز مديريت حوزه ي علميه قم اخذ كرد.

در راستاي تكميل تحصيلات نوين حوزوي در سال 1362 به بنياد فرهنگي باقر العلوم (ع) كه دوره ي تكميلي و تخصصي مؤسسه ي در راه حق بود،  منتقل شده و در گروه روان شناسي به تكميل تحصيلات پرداخت. پس از چهار  سال  (در سال 1365-66) موفق به اخذ معادل فوق ليسانس روان شناسي با گرايش رشد شخصيت شد . پس از تكميل اين دوره در سال 1368 به همكاري در گروه روان شناسي دفتر همكاري حوزه و دانشگاه دعوت شد كه حاصل دو سال همكاري ایشان مشاركت در تأليف دو جلد روان شناسي رشد با نگرش به منابع اسلامي(و چندين مقاله روان شناختي بود) كه توسط سازمان سمت چاپ و منتشر شده است. كتاب نظريه هاي رشد شخصيت كه حاصل ديگر اين همكاري همراه با دوست دانشمندم آقاي دكتر ساجدي بود، هنوز به چاپ نرسيده است.

از سال 1371 مقارن با سال 1991 ميلادي به صلاحديد و بر اساس هدايت و نظارت استاد بزرگوار حضرت آيه الله مصباح يزدي (و پس از تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي وقت) و توصيه ي مقام معظم رهبري براي ادامه و تكميل تحصيلات به دانشگاه مك گيل در كشور كانادا اعزام شدند. ورود به اين دانشگاه در سال 1992 ميلادي بود كه پس از دو و نيم سال و در سال 1995 فوق ليسانس ديگري در رشته ي روان شناسي فلسفي اسلامي از موسسه ي مطالعات اسلامي گرفت.

از اين پس به دانشكده ي علوم تربيتي (Faculty of Education)در همين دانشگاه منتقل شده و پس از چهار سال (در سال 1999) در رشته ي فلسفه ي تعليم وتربيت  موفق به اخذ درجه ي دكتري شد. پايان نامه ایشان به اتفاق نظر هيئت داوران كميته ي دفاع ممتاز شناخته شد و درجه ي (Dean’s honor list)  را گرفت.  اين درجه، بالاترين درجه ی علمی است که در مقياس بندی اين دانشگاه يک دانشجو می تواند به آن دست يابد.

دکتر شاملی بنا به اقتضاي روند تحصيلي خود در دانشگاه مك گيل، در دو دوره ي فوق ليسانس و دكتري خود موفق به نوشتن 25 مقاله ي پژوهشي به زبان انگليسي شد.

پس از بازگشت به ايران ضمن همكاري با مؤسسه ي آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در دو بخش آموزش و پژوهش تا كنون موفق به ارائه ي چندين مقاله ي علميـ  پژوهشي شده اند كه شماري از آنها در شماره هاي گوناگون مجله ي علمي تخصصي معرفت به چاپ رسيده است.

مقالات

عنوان برخي از اين مقالات چاپ شده بدين ترتيب است:

چشم اندازى بر شاخص هاى فرهنگى نظام آموزش و پرورش در كشور ژاپن

پيش نيازهاي تربيتي ارتباط با متربي از نگاه امام اميرالمؤمنين علي)

در جستجوي كشفي نو از روش شناسي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي: رهيافتي به روش شناسي اسلامي پژوهش در علوم تربيتي

در تكاپوي رسيدن به مدلي از تربيت اخلاقي در اسلام": قسمت اول: جستاري در لابلاي نخستين پرسش ها

با پيامبر در ساحت عشق و محبت: راهبردي در بهينه سازي تربيت عاطفي و هيجاني

ميزگرد تعليم و تربيت دينـى همراه با آقايان دكتر سيد احمد رهنما و دكتر عبدالعظيم كريمي

درآمدى مفهوم‏شناختى در قلمرو تربيت دينى

8.. گذاري بر سيره ي علوي در راستاي نقد رويكرد پست مدرنيسم در  تربيت اخلاقي

9. مباني انسان شناختي توسعه ي اقتصادي در يك مدل اسلامي

مباني انسان شناختي تربيت اخلاقي در يك مدل پيشنهادي اسلامي

دستي بر شاخسار نخل ولايت امير ايمان امام علي (ع): راز محبوبيت جاوداني امام (ع)

ريشه هاي چالش و درگيري ميان صفويان و عثمانيان[1]

رويكردي روان شناختي به سوره مباركه ي يوسف در راستاي كشف پيام هاي مربوط به بهداشت رواني خانواده

جايگاه و نقش انذار و تبشير در نظام تربيتى پيامبران : نگرش قرآنى

سوگواره ي علامه شهيد آية‌ اله العظمي سيد محمد باقر صدر (قدس سرّه الشريف)

آسيب شناسي روابط زن و شهر در يك جامعه ي ديني

دو مقاله ي ایشان نيز در كتاب تربيت اسلامي جلد 2 و 4 (ويژه ي تربيت اخلاقي و تربيت در سيره و كلام امام علي (عليه سلام الله)) با نظارت معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسيده است.

چهارمين مقاله به همايش تربيت از ديدگاه امام علي (ع) ارائه شده كه در اسفند ماه 1379 در قم بر گزار شد.

چند مقاله نيز در مجله ي زن روز به چاپ رسيد كه بازنويسي شده ي مصاحبه ي ایشان با آن مجله در زمينه ي خشونت عليه كودكان بود.

 فصلنامه ي حوزه و دانشگاه نيز دو يا سه مقاله دکتر شاملی را در مورد مفهوم شناسي تربيت ديني و روش شناسي پژوهش در علوم اسلامي را  به چاپ رسانده است.

 يك مقاله هم در  فصلنامه ي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان شماره ي 11 زير عنوان «منزلت زن در كلام امير المؤمنين علي (ع)» داشته اند. 

يك مقاله هم در فصلنامه ي علمي ـ تخصصي تاريخ در آينه ي پژوهش به چاپ رسيده است.

 

تدریس

حجه السلام و المسلمین دکتر عباسعلی شاملی پيش از اعزام به خارج كشور و پس از آن، واحدهاي درسي گوناگوني را در  حوزه ي روان شناسي و علوم تربيتي تدريس كرده اند.

کتابها

ترجمه ي دو فصل از كتاب فلسفه ي روان شناسي[2]كار ديگر ایشان پس از بازگشت به كشور است.اين كار براي پژوهشكده ي حوزه و دانشگاه انجام پذيرفت. ایشان همچنین مصاحبه اي در باره متغيرهاي دخيل در شكل گيري جنبش نرم افزاري داشتند كه در شماره ي 76، مجله ي معرفت به چاپ رسيد.

راهنمائی و مشاوره های علمی

طي چند سال گذشته در كنار آموزش و پژوهش، راهنمايي، مشاوره و داوري و نظارت چندين پايان نامه ي كارشناسي ارشد را بر عهده داشته اند . عنوان برخي از اين پايان نامه ها چنين بوده است:

1. بررسي تطبيقي رابطه ي تربيت ديني و تربيت اخلاقي با نگرش اسلامي                اصغر اخوي  (1381)

2. فطرت و جامعه پذيري                                                    حسين اژدري زاده  (1379)

3. بررسي نظام تربيتي صحيفه ي سجاديه                                 علي اصغر ابراهيمي فر

4. نگرشي بر تعامل فقه و تربيت با تأكيد بر نقش فقه در تربيت      علي همت بناري (1380)

5. مطالعه ي سطح نگرش و انگيزش دانشجويان دانشگاه تهران نسبت به درس معارف اسلامي 1 و 2 در سال تحصيلي 80-79                                    سيد محمد رضا موسوي نسب    (1380)

6. چگونگي تنظيم روابط و رفتارهاي جنسي :  مقايسه بين جامعه ي ايران و دو جامعه ي آلمان و اتريش: رويكردي اخلاقي ـ حقوقي                   محمد والدمن   (1380)

7. نقش تربيتي داستان هاي قرآن                                       ابراهيم شفيعي  (1379)

8. چشم اندازي بر جايگاه و نقش تغافل در فرايند تربيت با نگرشي اسلامي                         علي بهران تجري       (1381)

9. نگرشي بر دعاي ابو حمزه ي ثمالي از ديدگاه تربيت ديني       محمد جواد مهاجري (1381)

10. اصول و روش هاي آموزش مفاهيم ديني به كودكان دبستاني       علي مقدسي پور  (1381)

 

فعالیتهای علمی

عضويت شوراي علمي گفتمان شيعه و كاتوليك ميان حوزه ي علميه ي قم و هيترپ كالج لندن، عضويت شوراي علمي دفتر يونيسف در تهران (بخش مبارزه با AIDS/HIV)، عضويت شوراي علمي معاونت فرهنگي و تربيتي مر كز جهاني علوم اسلامي،  مديريت علمي پروژه ي ملي تدوين دائره المعارف تعليم وتربيت اسلامي وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران،      عضو يت  شوراي علمي تدوين سند ملي آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران (چشم انداز بيست ساله)، عضويت هيئت علمي  بعثه ي مقام معظم رهبري در حج از سال (1425 ه. ق) از ديگر فعاليت هاي علمي دانشمند عزیز دکتر شاملی در چند سال اخير بوده است. ديگر فعاليت های ایشان در عرصه بين الملل و به صورت تدريس، شرکت در همايش ها، برگزاری اردوهای آموزشی آکادميک، مشارکت در تبليغ و پژوهش در مرکز اسلامی انگليس، تبليغ در مناسبت های تبليغی در بيش از پانزده کشور انگليسی زبان بوده است .

 



[1]فصلنامه ي علمي ـ تخصصي تاريخ در آينه ي پژوهش، سال اول، پيش شماره ي 4، زمستان 1382، صص 39 تا 78.

[2]Mario Bunge & Ruben Ardila, Philosophy of Psychology, New York: Springer-Verlag, 1987.

ارتباط با ما

آدرس :قم ، بلوار جمهوری ،کوچه 2 ، سمت چپ فرعی اول ، انجمنهای حوزه علمیه قم ، انجمن تعلیم و تربیت اسلامی       تلفن : 32917329-025     فکس: 32938219-025   

الإمام الباقر (عليه السلام) : إنّ أحَبَّ المؤمنينَ إلَى اللهِ تَعالى أسألُهُم. امام باقر (عليه السلام) : محبوب ترين مؤمنان نزد خداى تعالى كسى است كه بيشتر درخواست كند. (مكارم الأخلاق : 2 / 97 / 2275)
معرفی کتاب «اولویت های پژوهشی نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم »
نیاز سنجی پژوهشی تربیتی حوزه های علمیه از جمله طرحهای جدید نیاز سنجی است که در قالب (اولویت های پژوهشی نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه ) منتشر و به جامعه علمی عرضه شده است .
 ٢٢:٣٣ - شنبه ٢٢ فروردين ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>